reklama
hledat uživatel
       

Vylepšili jsme pro Vás Vaření.cz, pomozte nám ho otestovat.

Vylepšili jsme pro Vás Vaření.cz

Kdykoliv se budete moci vrátit zpět na starší verzi tlačítkem v pravém horním rohu.

Zdravá snídaně

Jestliže chceme změnit životní styl, začít o sebe více dbát nebo hubnout, měli bychom začít nejprve u toho základního - u jídla. Základem každého dne i jídelníčku je snídaně. Ať už s tím souhlasíte nebo ne, je to tak. Mnoho z nás si dá tu práci a ráno si kvůli snídani přivstane. Je však naše snídaně zdravá, tělu prospěšná a hodnotná? Právě nyní na přelomu zimy a jara bychom si měli uvědomit, co svému tělu dáváme!

V České republice je všeobecně rozšířeno, že ke snídani stačí nějaký ten krajíc chleba, nebo občas rohlík, namazaný máslem se sýrem nebo marmeládou. Po výplatách se chleba navíc obloží salámem nebo se koupí koblížky. Nakonec se snídaně spláchne čajem. V mnohých domácnostech se ke snídani preferují vajíčka nebo párky. Taky znám lidi, kteří se snaží žít zdravě, ale ke snídani si nasypou do tučného jogurtu sladké ochucené müsli. Kuřákům stačí ke snídaní cigárko a hrnek silné kávy, kterou osladí čtyřmi kostkami cukru. Také jsou lidé, kteří prostě ráno nesnídají. Buď nemají čas nebo pro ně snídaně není důležitá. Tohle všechno je ale chyba. Snídaně je pro naše tělo, zdravé zažívání a trávení důležitá. Měli bychom si uvědomit, že snídaně je pro organismus první jídlo po nejdelším nedobrovolné přestávce. A také jídlo určené pro celou první půlku dne. Navíc by většina pracujících měla být nejaktivnější v dopoledních hodinách. Naše tělo je tedy připraveno přijmout a ihned zpracovat velké množství energie. Oproti tomu si tělo energii přijatou v druhé půlce dne a hlavně večer ukládá do zásob na horší časy. Během spánku tělo žádnou energii nevyžaduje, takže se všechna nadbytečná energie ukládá. Z toho je patrné, že snídaně by měla tvořit až jednu třetinu energetického příjmu za celý den. Počítáme ovšem s tím, že jíte pětkrát denně. Doporučená hodnota snídaně u člověka, který se nesnaží zhubnout je kolem 2500 kilojoulů (až 5 suchých rohlíků). Hodnota se samozřejmě liší u žen a mužů a u fyzicky pracujících lidí. Dětem, kteří chodí do školy bez snídaně, odchází energie a s ní aktivita a soustředění rychleji, než dětem, kteří se ráno nasnídají. Rovněž bylo zjištěno, že u lidí (hlavně žen), které se ráno nenasnídají, je vyšší tendence konzumovat "mlsky", tedy potraviny s vysokou energetickou hodnotou, častěji a hlavně v druhé polovině dne. Tím se samozřejmě zvyšuje riziko obezity a zdravotních problémů. Navíc vynechání snídaně vede ke zvyšování hladiny cholesterolu v krvi. Ideální snídaně ve své podstatě neexistuje. Každopádně by měla být vyvážená a pestrá. To znamená, dostatečný obsah bílkovin, jednoduchých sacharidů, vitamínů, minerálů, tekutin a vlákniny. Nejlepší je od každého trochu. Panují však jistá pravidla. Mléčné výrobky by měly být nízkotučné a to jak jogurty, mléko nebo tvarohy. U pečiva dáváme přednost celozrnnému před bílým. Pozor však na falešné celozrnné pečivo, které je z bílé mouky a je pouze obarveno karamelem. Snídani také můžeme obohatit oříšky. Snídat můžeme cereálie – kvalitní a ne moc umělé, a nebo vejce, pokud je ovšem nejíme každý den. Nikdy bychom neměli zapomenout na ovoce a zeleninu. Obsahují přeci potřebné jednoduché sacharidy, které dodají tělu energii ihned, neukládají se v těle a obsahují většinu potřebných vitamínů a minerálů. Takže lehké zeleninové saláty mají zelenou. Ke snídani je důležité pít. Tekutiny vyplaví z těla toxiny, které se přes noc v těle nahromadily. A příjemně nás nastartují na zbytek dne. Kromě čisté nebo minerální vody můžeme pít zelené čaje, ředěné džusy, netučné mléko. Černý čaj a kávu si můžeme odpustit. Jsou dehydratační, nutí k močení. To znamená, že tělo připraví o víc tekutin, než mu dodají. Určitě se naše snídaně může obejít bez párků a salámů. Obsahují živočišné tuky, mají vysoký podíl soli a hlavně přídavných látek. Což našemu tělu neprospívá. Nahrazujeme je právě nízkotučnými přírodními sýry. Ne však tavenými sýry. Většinou našemu tělu moc neprospívají, jak se mnoho lidí mylně domnívá. Během tavení se totiž většina vápníku ztrácí a navíc sýry obsahují vysoký podíl soli a přídavných látek, které zabraňují vápníku se vstřebávat. Pokud chceme hubnout a chceme ubrat na jídle (náš výdej energie je nižší než příjem), rozhodně by to měla být snídaně, ale oběd nebo večeře. Nemyslete si ale, že vám prospěje, že vaše snídaně bude vyvážená a pestrá, jak má být a vy přijdete a hodíte ji do sebe. Jako každé jídlo i snídaně potřebuje svůj čas. Žaludku trvá 20 minut, než dá signál mozku, že už má dost. Určitě bychom ale právě nyní, na přelomu zimy a jara, neměli nic ponechat náhodě a snídat plnohodnotně a poctivě. Taky jste si donedávna mysleli, že snídáte zdravě, a nebyla to pravda? Zkusíte změnit své tradiční snídaně? Foto:Profimedia.cz

Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 4
  • Maya
    Maya

    Zdravá snídaně

    Miluji k snídani ovesné vločky s medem a sušeným ovocem.K tomu sojové mléko. Je to super a nabije mne to energii na celý den.

    19.08.2010 18:00:06

  • krejmi
    krejmi

    Ahoj, docela dobrej článek. Ještě bych uvítal info o tom, jak rozeznat tmavé pečivo od toho bílého obarveného, jestli je to vůbec možné. A nějaké příklady zdravých snídaní, popř. odkazy na alespoň několik receptů. Díky za info :)

    06.12.2009 08:45:14

  • Colombo
    Colombo

    Re: vykuř mame čuraka

    ste kokoti :D

    25.02.2009 12:31:35

  • R.U.R.
    R.U.R.

    "Pokud chceme hubnout a chceme ubrat na jídle (...), rozhodně by to měla být snídaně, ale oběd nebo večeře." Asi tu mělo být "neměla", takhle to nedává moc smysl. Jinak mi v článku chybí informace o tom, jaké cereálie by měl člověk snídat... Jinak díky za přínosné informace! :-)

    15.11.2008 15:36:55

Celkem záznamů: 4

Přidat příspěvek k článku Zdravá snídaně

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.