reklama
hledat uživatel
       

Zdravá výživa dětí nejen při koronaviru

Pro úplně malé děti je v pořádku, pokud se o jídlo na talíři, stará máma. Ovšem je třeba podotknout, že nemalá část dětí má nadváhu, nemluvě o nedostatku vitamínů a minerálů. Nezdravý trend stravování můžeme pozorovat nejen u školáků.

Jí vaše dítě zdravě?

Denní dávku bezcenných kalorií sní děti ve formě potravin jako je cukr a bílá mouka. Doma uvařená jídla jsou stále nahrazována hotovými potravinami. Tím děti přijímají méně vlákniny a vitamínů. Také děti nad čtyři roky konzumují málo mléčných výrobků a nahrazují si to šťávami a limonádami. Tím vzniká nedostatek vápníku pro stavbu kostí a zubů. Děti přicházejí o citlivé vitamíny skupiny B. Příliš málo nebo vůbec nejí celozrnné potraviny, zeleninu a mléčné výrobky. Také hodně solená, kořeněná a příliš tučná jídla jsou špatná.

Malé děti jsou v neustálém pohybu. Někdy dochází u dětí ke značným výkyvům, co se týče přijímání stravy. Nepropadejme panice, když dítě odmítá jídlo a třeba celé dny hladoví. Nebo jsou dny kdy se celý den cpe. Tyhle výkyvy se zpravidla zase srovnají.

Bílkoviny

Děti mají díky svému růstu zvlášť vysokou potřebu bílkovin. Polovina denní dávky bílkovin by měla pocházet z živočišných produktů jako je mléko, ryby, vejce a maso. A druhá polovina rostlinných bílkovin by měla pocházet z celozrnného obilí, brambor, ořechů a luštěnin.

10 + 1 otázek: Vše o bílkovinách v našem jídelníčku 

Tuky ve stravě dětí

Malé děti - jelikož mají vysokou spotřebu energie, ale malý žaludek - mohou mít potravu bohatší na kalorie, tedy na tuky. Musíme ale dávat pozor na cholesterol. Díky zděděným rodinným dispozicím může přílišné množství živočišných tuků vest až k arterioskleróze. Před zvýšenou hladinou cholesterolu chrání tuky mořských ryb. Děti by neměly jíst uzeniny a sladkosti. Podávat, pokud je to možné, mléčné produkty s nižším obsahem tuků.

Uhlohydráty

Potraviny bohaté na uhlohydráty jsou i navíc nositeli většiny vitamínů skupin B a C, minerálních látek a vláknin. Uhlohydráty by měly být prvořadými dodavateli energie. Vůbec nejcennějšími uhlohydráty jsou celozrnné potraviny, ovoce, zelenina.

Tekutiny u dětí

Malé dítě má relativně vyšší spotřebu tekutin. Nebezpečí dehydratace je vysoké, pokud navíc dítě onemocní. Strava miminka je především tekutá, starší dítě má ale stravu pevnější, a tím i sušší. Děti by měly pokud možno pít co nejvíce neslazených čajů nebo vody.

Vláknina

Vláknina se stará o úklid střev. Ovoce, zelenina a obilí obsahují látky, které trávicí systém nedokáže využít. Tyto látky ve střevech nabobtnávají a váží na sebe jedovaté látky. Čerstvou zeleninu a luštěniny můžeme dětem dávat až ke konci druhého roku života.

Minerální látky a potřeba dětí

Dětské tělo roste, a proto potřeba minerálních látek vysoká. Vápník je nezbytný pro zdravé kosti, zuby, svalovou a srdeční činnost. Málo vápníku může ve stáří vést k osteoporóze. Za přepravu kyslíku v krvi je zodpovědné železo. V látkové výměně sehrává důležitou úlohu i zinek, proto je nutné jíst hodně celozrnných výrobků a zeleného hrášku. Jod je taky velice důležitý. Je složkou hormonu štítné žlázy a jeho nedostatek vede k vývinu strumy.

Ráno nebývá vždy poklidné. Je dobré s dítětem ráno posnídat pokud je to možné. Dnešní doba je dost hektická, ale snažme se našim dětem připravit ranní snídani tak aby šlo dítě najezené a klidné buď do školky nebo do školy.

10 + 1 otázek: Jak můžeme ovlivnit stravování našich dětí? 

Foto: Profimedia



Přidat příspěvek k článku Zdravá výživa dětí nejen při koronaviru

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.