reklama
hledat uživatel
       

Zdravé přílohy a jejich přínos do běžného jídelníčku

Quinoa skvěle zasytí a urychlí metabolismus

Quinoa neboli merlík čilský je vysoce proteinovou surovinou, která skvěle zasytí a je bohatým zdrojem vápníku, draslíku, hořčíku, vitamínu E, zinku a železa. Je úžasným doplňkem jídelníčku vegetariánů a veganů. Quinoa má jemnou a lahodnou chuť, je lehce stravitelná a nenadýmá. Vysoký obsah vlákniny zaručuje rychlejší metabolismus a práci střev, tedy i spalování tuků. 

Quinoa se hodí na přípravu sladkých kaší, dezertů, zeleninových salátů a také jako zavářka do polévky. Lze ji kombinovat podobně jako rýži, ve sladké variantě bude chutnat zejména dětem. Quinou seženeme v bílé, černé a červené variantě. 

Mořský vlk s quinoou 

Amarant obsahuje spoustu proteinů a vlákniny

Amarant (semínka laskavce) se sice botanicky nedá zařadit mezi obilniny, ale v kuchyni má podobné vlastnosti jako obilná zrna. Je superpotravinou, pyšní se velkým procentem proteinů a vlákniny, dále obsahuje kyselinu listovou, hořčík a vápník. Pomáhá snižovat cholesterol, zlepšuje trávení a podporuje činnost mozku. Neobsahuje lepek.

Amarant se dá jednoduše uvařit a použít jako příloha, chutná v podobě kaše a také se hodí jako zavářka do polévek. 

Špaldoto s amarantem

Pohanka nejen pro bezlepkovou dietu

Pohanka je přirozeně bezlepkovou potravinou a prodává se v mnoha variantách. Pohanka obsahuje dostatek vlákniny, rutin a další bioflavonoidy, je bohatým zdrojem zinku, draslíku a železa. Dále obsahuje v nezanedbatelném množství selen, mangan, vitaminy B1, B2, vitamín C, vitamín E a cholin. 

Pohanka je vhodná pro celiaky, pomáhá při bolestivé menstruaci, křečových žilách, otocích dolních končetin, dále zmírňuje krvácivost a působí i detoxikačně, regeneruje játra a je prevencí v období chřipek a nachlazení. 

Pohanku pořídíme ve formě krupek, lámanky, krupice a mouky. Z pohanky připravujeme sladké i slané pokrmy - kaše, pomazánky, polévky, placky, moučníky, zavářky atd.

Pokud chceme v pohance zachovat co nejvíce zdraví prospěšných látek, použijeme pohankovou krupici, kterou zalijeme horkou vodou a pod pokličkou necháme nabobtnat. Látky citlivé na teplo touto cestou v pohance uchováme. 

Pohanka se žampiony a rukolou

Pohanka s červenou čočkou

Jáhly dodají energii

Jáhly (loupané proso) jsou zdrojem zejména vitamínů skupiny B a vlákniny. Podporují činnost ledvin, působí preventivně proti zánětům, podporují peristaltiku a dodávají dostatek energie při značné fyzické i psychické zátěži. Významnou roli hraje také obsah křemíku, který podporuje zdraví pokožky, vlasů, zubů a nehtů. Jáhly neobsahují lepek, jsou tedy vhodné i pro celiaky. Díky vyššímu obsahu železa lze jáhly doporučit i pro lidi trpící anémií a pro vegetariány a vegany. Není třeba se bát ani vyššího množství sacharidů, přítomná vláknina snižuje výsledný glykemický index.

Jáhly jsou vhodné zejména na přípravu sladkých pokrmů a dezertů. Známé jsou zejména jahelné kaše, jahelníky, ale jáhly se samozřejmě dají připravit i na slano. Protože jáhly snadno podléhají žluknutí, vždy vybíráme jáhly s co nejpozdějším datem spotřeby, nikdy je dlouho neskladujeme a nakupujeme je jen u ověřených zdrojů. 

Kuřecí stehýnka s jáhlovou přílohou

Foto: Shutterstock.com



Přidat příspěvek k článku Zdravé přílohy - jak si na nich pochutnat?

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.