reklama
hledat uživatel
       

Bílý cukr a jeho vliv na naše zdraví

Ne nadarmo získal cukr přezdívku "bílý jed". Rafinovaný cukr škodí celému organismu: Snižuje výkonnost svalů, napomáhá vzniku rakoviny, zhoršuje funkci smyslových orgánů, urychluje stárnutí, a protože oslabuje i imunitní systém a obírá tělo o důležité vitamíny a minerály, může být příčinou onemocnění prakticky kteréhokoliv orgánu.

A co víc - při nadměrné konzumaci cukru dochází k přemnožení kvasinek, které se živí právě cukrem. Rozmnožené kvasinky vylučují jed, který je velmi nebezpečný pro naše zdraví - způsobuje bolesti hlavy, únavu, deprese, zácpu, nadýmání, trávicí potíže, záněty pochvy, neplodnost a mnohé další.

Proč je cukr zdraví škodlivý?

V cukrové třtině jsou obsaženy živiny, které tělo k trávení cukru potřebuje. Při procesu rafinace se ale všechny živiny vytrácí a tělo je nuceno sáhnout po vlastních zásobách vitamínů a minerálů, aby bylo schopno rafinovaný cukr zpracovat.

Čím nahradit rafinovaný cukr?

Kromě cukru, který si přidáváme do čaje nebo do kávy, existuje spousta skrytých druhů cukru, které dennodenně konzumujeme. Jsou to především různé limonády, sladkosti, buchty, sladké jogurty, sirupy. Lidé přijímají mnohem více cukru, než skutečně potřebují. Existují ale zdravější náhražky rafinovaného zabijáka.

Přírodní sladidla vám dají víc

Přírodní sladidla, na rozdíl od rafinovaného cukru, obsahují spoustu vitamínů a minerálů, ale také enzymů, aminokyselin a nenasycených mastných kyselin. Samozřejmě i zde ale platí heslo "všeho s mírou".

Javorový sirup

Javorový sirup se získává zahuštěním mízy cukerného javoru. Prodává se v několika druzích podle barvy a chuti - světlejší sirup je jemnější a hodí se téměř na všechno, tmavý má silnou javorovou chuť a používá se spíše jen na pečení.

Agávový sirup

Agávový sirup se chuťově velmi podobá cukru a přitom je mnohem sladší, proto jej můžete dávkovat mnohem méně než u klasického rafinovaného cukru. Nezvyšuje hladinu cukru v krvi tak jako rafinovaný zabiják a obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek. Použít jej můžete do těsta, do jogurtů i k oslazení nápojů.

Přírodní, hnědý cukr

Přírodní, nerafinovaný cukr poznáte podle hnědého zabarvení. Jsou v něm zachovány všechny živiny i aroma cukrové třtiny.

Melasa

Melasa vypadá jako velmi hustá černá tekutina a také se vyrábí z cukrové třtiny. Obsahuje všechny živiny, kterými cukrová třtina vyniká a mnohem menší množství kalorií než jiná sladidla. Je nejzdravější náhražkou rafinovaného cukru.

Med

Také med je pochopitelně zdravější náhražkou cukru. Bohužel ale způsobuje zvýšené vylučování inzulínu v krvi a je vysoce kalorický.

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 3
  • Silva
    Silva

    Komentář k článku Zdravější náhražky cukru

    Ahoj, existuje víc zdravějších možností, jak nahardit bílý cukr. Já používám maltitol, který je vyráběn ze škorbu, lehce se rozpouští a má poměrně nízký GI. Navíc má o půlku míň kalorií než sacharóza :) Zde je o něm více informací http://maltitol.cz/

    26.01.2015 19:22:02

  • Verča
    Verča

    Komentář k článku Zdravější náhražky cukru

    Souhlasím s kolegyní nademnou a určitě doporučuji těm, kteří si musí hlídat krevní cukr nebo štíhlou línii. Dodala bych, že má nizký GI a protože je až 300x sladší je vhodná i do pečení, neboť snaší teploty až 180 stupňu Celsia. Pro mě je to naprostý favorit mezi sladidly. Dávejte si ale pozor na "chemicky" zpracovanou stévii ve formě šumivých tablet. Já si ji takto zakoupila v lékarně a musela jsem to vyhodit, chuť až příliš umělá a o zvyku to není. Proto doporučuji raději vyměstovat doma, usušit lístky a nadrtit na prášek (lze udělat i domací extrakt). Kdo bohužel nemá tu možnost našla jsem na tomto webu za dobrou cenu drcenou stévii v bio kvalitě, což se podle mého oplatí http://www.biosfera.cz/stevie- drcena-50g-bio-i4342

    16.09.2013 13:15:59

  • fífo
    fífo

    stevie cukerná

    dobrý den, v poslední době stoupá obliba stevie cukerné, rostliny původem z jižní ameriky, která se dá pěstovat i v našich podmínkách. lístky jsou sladší sušené. uvádí se, že jsou až 300 x sladší než sacharoza. vzhledem k tomu, že je vhodná i pro diabetiky lze ji užívat dle potřeb.

    16.01.2009 14:46:30

Celkem záznamů: 3

Přidat příspěvek k článku Zdravější náhražky cukru

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.