reklama
hledat uživatel
       

Zelenina v našem jídelníčku 3. díl

Vzpomínáte na dobu, kdy nám naše babičky téměř ke každému jídlu podávaly červenou řepu? Salát z řepy, řepu jako přílohu k bramborám apod.? To jistě proto, že už právě naše babičky věděly, že řepa patří k nejzajímavější a nejhodnotnější zelenině, kterou bychom neměli ze svého jídelníčku vyřazovat.

Dozvíte se také, jak je na tom s vitamíny mrkev a lilek, který začíná být v našich kuchyních velmi oblíben.

Červená řepa

Červenou řepu bychom neměli podceňovat. Znali ji lidé už před 2000 lety ve starém Řecku, v Arménii a v Arábii. Připisovala se jí síla čistit organismus, zbavovat jej toxinů a odvodňovat. Obsahuje železo, draslík, trochu hořčíku a síry, vitamíny A, B1, B2 a B6. Někteří badatelé jí přisuzují příznivé účinky při regulaci krevního tlaku.

Dušená červená řepa

Oloupanou a nakrájenou cibuli s česnekem zpěníme na oleji, přidáme očištěnou, oloupanou a na hrubém struhadle nastrouhanou řepu. Doplníme koření a červené víno a dusíme asi 45 minut. Nakonec vmícháme kysanou smetanu, trochu octa a strouhaný křen.

Oblíbené recepty z červené řepy

Pikantní polévka z červené řepy a rajčat
(doba přípravy 45 min )

Salát z červené řepy s bazalkou
(doba přípravy 1 hod )

Rizoto z červené řepy
(doba přípravy 30 min )

Mrkev

Mrkev má vysoký obsah provitamínu A (karotenu). Obsahuje i vitamíny B, minerální látky - železo, fosfor a vápník. Velkou předností mrkve je lehká stravitelnost. Je dovolena při většině diet a dá se výborně konzumovat i zasyrova, ve formě salátů, pomazánek, jako přídavek do studených a teplých omáček, polévek.

Mrkev dušená s kysanou smetanou a křenem

Část mrkve nastrouháme a dusíme s na másle s trochou vody. Pak zaprášíme moukou, chvíli podusíme, přidáme jemně strouhaný křen a smetanu a trochu syrové strouhané mrkve. Více nevaříme.

Recepty z čerstvé i tepelně upravené mrkve

Vynikající mrkvová polévka
(doba přípravy 45 min )

Zdravá mrkvová buchta
(doba přípravy 1 hod )

Mrkvová příloha s česnekem
(doba přípravy 30 min )

Lilek

Lilek je častěji znám pod jménem baklažán (z ruštiny). Pochází z jižní Evropy, hlavně z Balkánu. Má velké tmavofialové plody, které obsahují poměrně malé množství všech vitamínů. Dobře připravený lilek má velmi lahodnou chuť. Můžeme ho obalovat jako řízky nebo smažit v těstíčku. Pro svou sytost se používá více jako brambory než zelenina. Na Balkáně ho nejčastěji kombinují s rajčaty a zelenou paprikou.

Lilek plněný houbami

Podélně rozpůlíme lilky, osolíme a necháme okapat. Na másle si zpěníme cibuli, přidáme houby a rajče a koření a promícháme. Směsí naplníme lilky a zapečeme je v troubě. Vyjmeme je, až po změknutí lilků, posypeme petrželkou. Řepa, mrkev a také lilek - další z velké skupiny různých zelenin, které jsou v našich obchodech dostupné. Mnohé si stále ještě lidé umí a chtějí vypěstovat sami, je tomu tak i s pěstováním květáku, paprik, cibule i rajčat a v neposlední řadě se začíná i s pěstováním brokolice. O této zelenině se dočtete v dalších dílech.

Recepty z lilku 

Pikantní lilek na grilu
(doba přípravy 45 min )

Zapečený lilek s masovou náplní a bulgurem
(doba přípravy 1 hod )

Zapékaný lilek s rajčaty
(doba přípravy 45 min )


Foto: Profimedia.cz

Přidat příspěvek k článku Zelenina v našem jídelníčku 3. díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.